VÄNSTERN FÅR BETALA FÖR SVEKET MOT FILDELARNA

(Artikel)

Min respons:

För 2 år sedan såg jag en kvinna på Nyheterna som uttalade sig om fildelning. Det var en politiker, dock minns jag inte vem det var. För 2 år sedan sa hon något smart som hon borde hållt fast vid, men inte gjorde. För 2 år sedan sa hon: "Det går inte att kriminalisera en hel generation"

Jag var uppenbarligen naïv när jag trodde att vad som än hände så skulle vi åtminstone inte tillåtas bli brottslingar. Naïv. För nu har det ju hänt. En tonåring kan åka på att betala över 100.000 svenska kronor i böter, kanske för en film/låt/bok som han Aldrig skulle ha upptäckt, om det inte vore för fildelning.

Jag håller koll på vilka artister som är emot Pirate Bay-domen, och för fildelning; deras skivor är de enda jag kommer köpa framöver, de ska få mitt stöd. Självklart tror jag att de straffar sig själva, men jag vill ändå inte känna att jag stöttat någon som hjälpt till att göra mig och mina vänner kriminella.

Kriminell? Jag går inte ens över vägen på rött. Däremot tycker jag om att kunna följa mina favoritserier, några som inte visas i Sverige öht. De tjänar inte på mig i det avseendet, jag följer aldrig serier på TV, och kommer aldrig göra det (inte ens favoritserierna), och de som inte visas i Sverige behöver jag inte ens gå in på.

Ska de kriminalisera fildelning så får de sänka priset på bio, hyrfilm, köpfilm, etc. Annars kommer filmälskare som inte har råd med sin hobby på laglig väg sätta sig i klistret. Det går inte att sluta titta på film, eller lyssna på musik, eller läsa böcker, om man älskar det.

Medlemmarna i de skyldiga partien droppar av som löv från en höstträd, och andra partier vinner medlemmar (t.o.m. mindre seriösa partier, som artikeln nämnde). Grattis!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0