Ostjobb.

I torsdags och fredags demade jag ost på Willy's i Ekholmens Centrum. Det betyder alltså att jag stod vid ett bord med en massa ostprover och lockade kunder att prova och köpa. Det gick hur jävla bra som helst, och jag var skitduktig. Vi sålde slut på tre ostsorter. Trots att det var kul så var det jävligt jobbigt att stå i nästan 8 timmar. Stackars fossingarna.

Ostar jag kan rekommendera är

Castello Marquis

 

En rödkittost (vitmögel med röd kant) som är underbart krämig och go och inte alls smakar mögel.
Arla skriver:
" En fyllig och aromatisk vitmögelost. Rödkittkultur ger osten en karakteristisk och god orange yta."

Castello Black
 
Denna ost sålde slut första dagen. Jag hade precis lagt handen på den sista för att gömma den när en kvinna säger: "Hade du fler eller är det den sista?" Jag säger lite motvilligt: "Det är den sista" och då säger hon glatt "Okej, men då tar jag den". Och jag ser hur den underbara osten försvinner ur min hand och ner i hennes korg. Men Gud var god och jag hittade två paket till under dekorationsbrickan när vi började packa ihop. Gömde undan de och köpte en efter arbetsdagens slut. :) Det är en svartmögelost med fårmjölk. Jättegod, mycket godare än någon mögelost jag någonsin smakat (tillsammans med Marquis, men den är av en lite annan sort).
Arla skriver:

En pikant och krämig ädelost som får extra karaktär av en skvätt fårmjölk. Rund smak och en annorlunda, lite rustik yta. Ett måste på ostbrickan.



Kvibille Herrgård extra vällagrad (2 år)


Väldigt stark ost, men underbart god.
Arla skriver:
"Kvibille® Herrgård Extra Vällagrad 24 månader har mycket karaktär, en stark och fyllig smak gör att den passar perfekt till favoritvinet. Den är också ett självklart inslag bland de andra smakrika ostarna på ostbrickan eller i matlagningen."


Andra ostar vi bjöd på (alla goda):

Gouda (mild ost, bäst på frukostmackan)

Svarta Sara (mellanlagrad, dansk ost med gummikonsistens)

Apetina fetaost i örtmarinad

Kvibille Svecia extra vällagrad (bäst till matlagning eftersom att den har en hårdare, smuligare konsistens, ungefär som parmesan)

Castello White

Kvibille ädel svart (finns även blå och röd, skillnaden ligger i smakstyrkan)

Jag köpte på mig Castello Black och Marquis, och Kvibille Herrgård XL, kvibille ädel svart och blå. Till det blev det vindruvor, variation av kex, och vitt vin (Castillo de Gredos).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0